ROCZNY PLAN PRACY
OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZO – EDUKACYJNEJ
MIEJSKIEGO ŻŁOBKA W LĘDZINACH
NA ROK SZKOLNY 2024/2025
Plan opracowany został w oparciu o:
- wnioski i propozycje opiekunów grup,
- diagnozę potrzeb i zainteresowań dzieci,
- oczekiwania rodziców wobec żłobka,
- ustawę z dnia 4 lutego 2011 o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3,
- treści zawarte w przyjętej koncepcji pracy żłobka.
ZADANIE | SPOSÓB REALIZACJI | CEL | TERMIN |
I. Adaptacja dziecka w żłobku | Zajęcia adaptacyjne Obserwacja dzieci w czasie zajęć oraz zabaw.Czerpanie informacji o dziecku z rozmów z rodzicami oraz karty zgłoszenia.Stopniowe wydłużanie czasu pobytu dziecka w żłobku.Różnorodne zabawy integracyjne z dziećmi.Założenie kart obserwacji dziecka. | Poznanie dzieci oraz ich środowiska. Za klimatyzowanie się dziecka w żłobku. | Sierpień 2024 Wrzesień 2024 Październik 2024 |
II. Współpraca z rodzicami | Zebrania z rodzicami – organizacyjne zebranie z dyrektorem opiekunkami, zapoznanie, przedstawienie oczekiwań obu stron, przekazanie informacji. – szczegółowe zebranie z opiekunkami-omówienie spraw bieżących. – organizacja konsultacji z rodzicami- bieżące omówienie funkcjonowania i rozwoju dziecka. Indywidualne codzienne kontakty i rozmowy z rodzicami podczas wydawania dzieci.Współpraca z Radą Rodziców w zakresie funkcjonowania pracy żłobka.Organizacja: „Pasowania na żłobkowicza”, „ Dnia Rodziny”, „Dnia Dziecka”, „Pożegnania starszaków”.Organizacja i branie udziału w konkursach „Bożonarodzeniowym” i „Wielkanocnym”.Współpraca podczas organizacji kiermaszu świątecznego – Bożonarodzeniowego | Poznanie dzieci oraz ich środowiska. Poznanie oczekiwań rodziców. Zachęcanie do czynnej współpracy rodziców ze żłobkiem oraz jego pracownikami. Nawiązanie partnerskich stosunków z rodzinami dzieci uczęszczającymi do żłobka. Zaangażowanie rodziców-imprezy okolicznościowe. | Sierpień 2024 Listopad 2024 i Czerwiec 2025 Cały rok |
III. Rozwój społeczno-emocjonalny | Nawiązywanie kontaktu werbalnego i pozawerbalnego z dziećmi oraz opiekunkami.Rozwiązywanie konfliktów dziecięcych.Kształtowanie życzliwych postaw wobec innych.Wyrabianie odpowiedniego wzorca zachowania.Stworzenie przyjaznej, spokojnej atmosfery poprzez bliski i indywidualny kontakt z dziećmi.Kształtowanie nawyków kulturalno – grzecznościowych.Organizacja zbiórek- „Zbiórka dla Burka”, „Zbiórka dla seniora” oraz „Zbiórka książek”-kształtowanie życzliwego stosunku do otaczającego świata.Eliminowanie napięć i kształtowanie odporności emocjonalnej aby dziecko łagodnie znosiło stres, porażki poprzez zabawy relaksacyjne. | Uspołecznienie dzieci. Zachęcanie do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami. | Cały rok |
IV. Kształtowanie czynności samoobsługowych oraz utrwalanie nawyków higienicznych | Utrwalanie odpowiedniego zachowania się podczas posiłków.Nauka oraz utrwalanie samodzielnego spożywania posiłków oraz napojów.Zachęcanie do samodzielnego korzystania z nocników lub sedesów.Zachęcanie do sygnalizowania swoich potrzeb fizjologicznych.Próby samodzielnego ubierania i rozbierania się.Wyrabianie nawyku mycia rączek.Codzienne mycie rączek.Codzienne mycie ząbków.Wdrażanie do utrzymywania porządku w najbliższym otoczeniu, w czasie i po skończonej zabawie. | Kształtowanie i doskonalenie czynności samoobsługowych i nawyków higienicznych. | Cały rok |
V. Kształtowanie sprawności fizycznej | Doskonalenie umiejętności chodzenia i biegania.Kształtowanie równowagi, eliminowanie wad postawy i płaskostopia.Rozwijanie prawidłowej sylwetki całego ciała dziecka.Praca nad kształtowanie, umiejętności ruchowo-naśladowczych.Codzienna gimnastyka.Ćwiczenia ruchowe oraz taneczne w ciągu dnia.Ćwiczenia relaksacyjne.Zawody sportowe.Zabawy na świeżym powietrzu.Zajęcia z elementami gimnastyki korekcyjnej.Eliminowanie wad postawy, zwrócenie uwagi na prawidłową postawę podczas siedzenia. | Rozwój dużej i małej motoryki u dzieci. Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu w żłobku. Rozwijanie świadomości zdrowotnej. | Cały rok |
VI. Odkrywanie i rozwijanie muzycznych zdolności dziecka | Organizowanie zajęć muzycznych przez opiekunów.Organizowanie zajęć wokalnych przez opiekunów(śpiewanie z dziećmi oraz ćwiczenia dykcyjne)Śpiewanie kołysanek przed snem.Wyciszanie dzieci poprzez odtwarzanie muzyki klasycznej.Zajęcia rytmiczne Zajęcia z instrumentami muzycznymi: prezentacja instrumentów, próby gry na instrumentach, zabawy z instrumentami.Organizowanie uroczystości z wykorzystaniem elementów choreografii i muzyki – „Dzień Rodziny”. | Uwrażliwienie oraz umuzykalnienie dzieci. Kształtowanie wrażliwości ruchowo-umuzykalniającej. | Cały rok Maj 2025 |
VII. Rozwijanie wyobraźni oraz kształtowanie osobowości poprzez obcowanie z książką | Czytanie oraz opowiadanie bajek przez opiekunówZabawy dowolne z książkamiPrezentacja książeczek różnego rodzaju dla dzieciOrganizacja „Dnia książki”(wycieczka do biblioteki, spotkanie z Panią bibliotekarką oraz zbiórka książek).Wzbogacanie biblioteki żłobkowej o nowe interesujące pozycje. | Zachęcanie rodziców do częstego obcowania z książką wspólnie z dzieckiem. | Cały rok |
VIII. Zajęcia logopedyczne | Ćwiczenia artykulacyjne oraz dźwiękonaśladowcze wykonywane w grupach.Wykonywanie ćwiczeń oddechowych.Dawanie odpowiedniego wzorca poprawnej mowy.Zachęcanie dzieci do werbalnego i poprawnego komunikowania się. | Usprawnianie narządów artykulacyjnych. Kształtowanie mowy dzieci. | Cały rok |
IX. Rozwijanie sensomotoryki | Codzienne zabawy w nawlekanie, mieszanie, dopasowywanie.Szeregowanie klocków, budowanie konstrukcji przestrzennych.Rysowanie, malowanie, wydzieranie, lepienie i inne zabawy plastyczne.Tworzenie prac plastycznych z wykorzystaniem materiału przyrodniczego (stemplowanie liśćmi, ziemniakami). | Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Doskonalenie umiejętności łączenia i dopasowywania. Usprawnianie ruchów ręki. | Cały rok |
X. Rozwijanie zdolności matematycznych i logicznego myślenia u dzieci | Systematyczny zakup pomocy dydaktycznych związanych z edukacją matematyczną.Organizowanie zabaw ruchowych w połączeniu z pojęciami z zakresu matematyki.Stwarzanie warunków sprzyjających w zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy w sali i na świeżym powietrzu. | Rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działanie z zakresu edukacji matematycznej. Rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu. Stworzenia warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy. | Cały rok |
XI. Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji- eksperymenty i doświadczenie, obserwacja zjawisk przyrodniczych i atmosferycznych; sadzenie roślin i ich obserwacja | Zwracanie uwagi dziecka w trakcie zabaw i zajęć na wybrane zjawiska fizyczne oraz związane z nimi związki przyczynowo -skutkowe.Rozbudzanie ciekawości otaczającym światem poprze empiryczne poznanie zjawisk przyrodniczych; np. zabawy z woda, wiatrem i inne.Prowadzenie doświadczeń dotyczących roślin i warunków niezbędnych do ich prawidłowego wzrostu.Wykorzystanie wody jako jednego z elementów prowadzonych eksperymentów z dziećmi. | Budzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka. Rozbudzanie zainteresowań fizycznymi, chemicznymi i przyrodniczymi zjawiskami oraz lepsze ich zrozumienie. Zapoznanie z metodami i formami pracy badawczej. Wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia. Dostarczanie okazji do radości odkrywania, budzenia ich ciekawości i pasji poznawania. | Cały rok |
XII. Imprezy okolicznościowe | Powitanie jesieni Pasowanie na żłobkowicza Dzień poczty Dzień dyni Dzień Kredki Dzień Pluszowego Misia Spotkanie z Mikołajem Wigilijny obiadek Powitanie Zimy Bal karnawałowy Dzień Babci i Dziadka Dzień klocków LEGO Walentynki Tłusty Czwartek Dzień księżniczek i rycerzy Powitanie Wiosny Śniadanie Wielkanocne Dzień Kosmosu Dzień Flagi Dzień Pielęgniarki Dzień Rodziny Dzień Dziecka Powitanie lata Pożegnanie starszaków Urodziny dzieci | Według kalendarza uroczystości Według kolejności dat urodzenia | |
XIII. Zbiórki organizowane w żłobku | Zbiórka dla burka Zbiórka dla seniora Zbiórka książek | Według kalendarza zbiórek | |
XIV. Profilaktyka zdrowotna | Wpływ muzyki na życie małego dziecka. Tablet i smartfon jako zabawka dla dziecka- dobry czy zły pomysł. Zabawy rozwijające mowę. Objawy pasożytów u dzieci- leczenie i profilaktyka. Dlaczego warto szczepić dzieci. Nadmiar cukru w życiu dziecka Terapia integracji sensorycznej dziecka Higiena zdrowia psychicznego dziecka Współpraca z Fundacją Nutricia w programie „1000 dni dla zdrowia” | Wzbogacanie wiedzy o zdrowiu i promowanie zdrowia. | wrzesień październik listopad styczeń luty marzec maj czerwiec Cały rok |