ROCZNY PLAN PRACY

OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZO – EDUKACYJNEJ

MIEJSKIEGO ŻŁOBKA W LĘDZINACH

NA ROK SZKOLNY 2024/2025

Plan opracowany został w oparciu o:

  • wnioski i propozycje opiekunów grup,
  • diagnozę potrzeb i zainteresowań dzieci,
  • oczekiwania rodziców wobec żłobka,
  • ustawę z dnia 4 lutego 2011 o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3,
  • treści zawarte w przyjętej koncepcji pracy żłobka.
ZADANIESPOSÓB REALIZACJICELTERMIN
  I. Adaptacja dziecka w żłobku  Zajęcia adaptacyjne   Obserwacja dzieci w czasie zajęć oraz zabaw.Czerpanie informacji o dziecku z rozmów z rodzicami oraz karty zgłoszenia.Stopniowe wydłużanie czasu pobytu dziecka w żłobku.Różnorodne zabawy integracyjne z dziećmi.Założenie kart obserwacji dziecka.        Poznanie dzieci oraz ich środowiska. Za klimatyzowanie się dziecka w żłobku.  Sierpień 2024   Wrzesień 2024         Październik 2024
  II. Współpraca z rodzicami  Zebrania z  rodzicami   – organizacyjne zebranie z dyrektorem opiekunkami, zapoznanie, przedstawienie oczekiwań obu stron, przekazanie informacji.   – szczegółowe zebranie z opiekunkami-omówienie spraw bieżących.   – organizacja konsultacji z rodzicami- bieżące omówienie funkcjonowania i rozwoju dziecka.   Indywidualne codzienne kontakty i rozmowy z rodzicami podczas wydawania dzieci.Współpraca z Radą Rodziców w zakresie funkcjonowania pracy żłobka.Organizacja: „Pasowania na żłobkowicza”, „ Dnia Rodziny”, „Dnia Dziecka”,  „Pożegnania starszaków”.Organizacja i branie udziału w konkursach „Bożonarodzeniowym” i „Wielkanocnym”.Współpraca podczas organizacji kiermaszu świątecznego – Bożonarodzeniowego  Poznanie dzieci oraz ich środowiska. Poznanie oczekiwań rodziców. Zachęcanie do czynnej współpracy rodziców ze żłobkiem oraz jego pracownikami. Nawiązanie partnerskich stosunków z rodzinami dzieci uczęszczającymi do żłobka.         Zaangażowanie rodziców-imprezy okolicznościowe.Sierpień 2024               Listopad 2024 i Czerwiec 2025     Cały rok
  III. Rozwój społeczno-emocjonalny  Nawiązywanie kontaktu werbalnego i pozawerbalnego z dziećmi oraz opiekunkami.Rozwiązywanie konfliktów dziecięcych.Kształtowanie życzliwych postaw wobec innych.Wyrabianie odpowiedniego wzorca zachowania.Stworzenie przyjaznej, spokojnej atmosfery poprzez bliski i indywidualny kontakt z dziećmi.Kształtowanie nawyków kulturalno – grzecznościowych.Organizacja zbiórek- „Zbiórka dla Burka”,  „Zbiórka dla seniora” oraz „Zbiórka książek”-kształtowanie życzliwego stosunku do otaczającego świata.Eliminowanie napięć i kształtowanie odporności emocjonalnej aby dziecko łagodnie znosiło stres, porażki poprzez zabawy relaksacyjne.    Uspołecznienie dzieci. Zachęcanie do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami.  Cały rok
  IV. Kształtowanie czynności samoobsługowych oraz utrwalanie nawyków higienicznych  Utrwalanie odpowiedniego zachowania się podczas posiłków.Nauka oraz utrwalanie samodzielnego spożywania posiłków oraz napojów.Zachęcanie do samodzielnego korzystania z nocników lub sedesów.Zachęcanie do sygnalizowania swoich potrzeb fizjologicznych.Próby samodzielnego ubierania i rozbierania się.Wyrabianie nawyku mycia rączek.Codzienne mycie rączek.Codzienne mycie ząbków.Wdrażanie do utrzymywania porządku w najbliższym otoczeniu, w czasie i po skończonej zabawie.    Kształtowanie i doskonalenie czynności samoobsługowych i nawyków higienicznych.  Cały rok
  V. Kształtowanie sprawności fizycznej  Doskonalenie umiejętności chodzenia i biegania.Kształtowanie równowagi, eliminowanie wad postawy i płaskostopia.Rozwijanie prawidłowej sylwetki całego ciała dziecka.Praca nad kształtowanie, umiejętności ruchowo-naśladowczych.Codzienna gimnastyka.Ćwiczenia ruchowe oraz taneczne w ciągu dnia.Ćwiczenia relaksacyjne.Zawody sportowe.Zabawy na świeżym powietrzu.Zajęcia z elementami gimnastyki korekcyjnej.Eliminowanie wad postawy, zwrócenie uwagi na prawidłową postawę podczas siedzenia.  Rozwój dużej i małej motoryki u dzieci. Zachęcanie do aktywnego spędzania czasu w żłobku. Rozwijanie świadomości zdrowotnej.  Cały rok
  VI. Odkrywanie i rozwijanie muzycznych zdolności dziecka  Organizowanie zajęć muzycznych przez opiekunów.Organizowanie zajęć wokalnych przez opiekunów(śpiewanie z dziećmi oraz ćwiczenia dykcyjne)Śpiewanie kołysanek przed snem.Wyciszanie dzieci poprzez odtwarzanie muzyki klasycznej.Zajęcia rytmiczne Zajęcia  z instrumentami muzycznymi: prezentacja instrumentów, próby gry na instrumentach, zabawy z instrumentami.Organizowanie uroczystości z wykorzystaniem elementów choreografii i muzyki – „Dzień Rodziny”.      Uwrażliwienie oraz umuzykalnienie dzieci. Kształtowanie wrażliwości ruchowo-umuzykalniającej.  Cały rok               Maj 2025
  VII. Rozwijanie wyobraźni oraz kształtowanie osobowości poprzez obcowanie z książką  Czytanie oraz opowiadanie bajek przez opiekunówZabawy dowolne z książkamiPrezentacja książeczek różnego rodzaju dla dzieciOrganizacja „Dnia książki”(wycieczka do biblioteki, spotkanie z Panią bibliotekarką oraz zbiórka książek).Wzbogacanie biblioteki żłobkowej o nowe interesujące pozycje.      Zachęcanie rodziców do częstego obcowania z książką wspólnie z dzieckiem.  Cały rok
VIII. Zajęcia logopedyczneĆwiczenia artykulacyjne oraz dźwiękonaśladowcze wykonywane w grupach.Wykonywanie ćwiczeń oddechowych.Dawanie odpowiedniego wzorca poprawnej mowy.Zachęcanie dzieci do werbalnego i poprawnego komunikowania się.  Usprawnianie narządów artykulacyjnych.   Kształtowanie mowy dzieci.  Cały rok
  IX. Rozwijanie sensomotoryki  Codzienne zabawy w nawlekanie, mieszanie, dopasowywanie.Szeregowanie klocków, budowanie konstrukcji przestrzennych.Rysowanie, malowanie, wydzieranie, lepienie i inne zabawy plastyczne.Tworzenie prac plastycznych z wykorzystaniem materiału przyrodniczego (stemplowanie liśćmi, ziemniakami).    Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Doskonalenie umiejętności łączenia i dopasowywania. Usprawnianie ruchów ręki.  Cały rok
  X. Rozwijanie zdolności matematycznych i logicznego myślenia u dzieci  Systematyczny zakup pomocy dydaktycznych związanych z edukacją matematyczną.Organizowanie zabaw ruchowych w połączeniu z pojęciami z zakresu matematyki.Stwarzanie warunków sprzyjających w zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy w sali i na świeżym powietrzu.    Rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności poprzez działanie z zakresu edukacji matematycznej.   Rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu.   Stworzenia warunków  sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych w toku zabawy.  Cały rok
  XI. Rozbudzanie u dzieci ciekawości otaczającym światem oraz nauczenie ich prowadzenia obserwacji- eksperymenty i doświadczenie, obserwacja zjawisk przyrodniczych i atmosferycznych; sadzenie roślin i ich obserwacja  Zwracanie uwagi dziecka w trakcie zabaw i zajęć na wybrane zjawiska fizyczne oraz związane z nimi związki przyczynowo -skutkowe.Rozbudzanie ciekawości otaczającym światem poprze empiryczne poznanie zjawisk przyrodniczych; np. zabawy z woda, wiatrem i inne.Prowadzenie doświadczeń dotyczących roślin i warunków niezbędnych do ich prawidłowego wzrostu.Wykorzystanie wody jako jednego z elementów prowadzonych eksperymentów z dziećmi.    Budzenie i aktywizowanie ciekawości oraz aktywności poznawczej dziecka.   Rozbudzanie zainteresowań fizycznymi, chemicznymi i przyrodniczymi zjawiskami oraz lepsze ich zrozumienie.   Zapoznanie z metodami i formami pracy badawczej.   Wzbogacenie słownika dziecięcego o nowe pojęcia.   Dostarczanie okazji do radości odkrywania, budzenia ich ciekawości i pasji poznawania.  Cały rok
  XII. Imprezy okolicznościowePowitanie jesieni Pasowanie na żłobkowicza Dzień poczty Dzień dyni Dzień Kredki Dzień Pluszowego Misia Spotkanie z Mikołajem Wigilijny obiadek Powitanie Zimy Bal karnawałowy Dzień Babci i Dziadka Dzień klocków LEGO Walentynki Tłusty Czwartek Dzień księżniczek i rycerzy Powitanie Wiosny Śniadanie Wielkanocne Dzień Kosmosu Dzień Flagi Dzień Pielęgniarki Dzień Rodziny Dzień Dziecka Powitanie lata Pożegnanie starszaków Urodziny dzieci     Według kalendarza uroczystości                                                                   Według kolejności dat urodzenia
XIII. Zbiórki organizowane w żłobkuZbiórka dla burka Zbiórka dla seniora Zbiórka książek Według kalendarza zbiórek
XIV. Profilaktyka zdrowotnaWpływ muzyki na życie małego dziecka. Tablet i smartfon jako zabawka dla dziecka- dobry czy zły pomysł. Zabawy rozwijające mowę. Objawy pasożytów u dzieci- leczenie i profilaktyka. Dlaczego warto szczepić dzieci. Nadmiar cukru w życiu dziecka Terapia integracji sensorycznej dziecka Higiena zdrowia psychicznego dziecka   Współpraca z Fundacją Nutricia w programie „1000 dni dla zdrowia”  Wzbogacanie wiedzy o zdrowiu i promowanie zdrowia.wrzesień październik listopad styczeń luty marzec maj czerwiec Cały rok